همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: پروتکل حفاظت برای مراکز تکثیر در اسارت و پستانداران وحشی تدوین می شود که این کار از سایت کرخه در خوزستان که زیستگاه گوزن زرد است آغاز شده است.

deer

حسین محمدی پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: چند ماه گذشته مگس‌های میاز در سایت کرخه موجب از بین رفتن حدود 45 راس گوزن زرد در این سایت شد که به موجب شیوع این آفت اداره کل محیط زیست استان خوزستان وارد عمل شد که توانست با انجام اقداماتی مانند زنده‌گیری حیوان و پاکسازی بدن حیوان، گوزن‌های باقیمانده در این سایت را نجات دهد.

وی اظهار داشت: حدود 70 راس گوزن در سایت کرخه زیست می‌کردند که با هجوم مگس‌های میاز 45 راس تلف شد، اما در مدت دو ماه گذشته هیچ گونه تلفاتی گزارش نشده است.

محمدی ادامه داد: عامل این بیماری تقریبا در کشور بومی شده است و از این رو سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند با همکاری سازمان دامپزشکی دستورالعمل اجرایی برای کنترل و پیشگیری این آفت را تهیه و در مناطق مختلف و زیستگاه ها تهیه و اجرایی کند.

وی افزود: از این رو کار گروهی متشکل از افرادی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، چمران اهواز، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری یکدیگر اقدام به تهیه و تدوین پروتکل حفاظت برای مراکز تکثیر در اسارت و پستانداران وحشی کرده اند که کارهای تدوین آن در حال اجراست.

وی گفت: اکنون این آفت فعالیتی ندارد، اما ممکن است با گرم شدن هوا دوباره شیوع پیدا کند، زیرا تخم این مگس ها در محیط باقی می ماند و با گرم شدن هوا به لارو و نهایت مگس میاز تبدیل می‌شوند، بنا براین برای جلوگیری از شیوع مجدد آن باید برنامه ریزی کنیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست اظهارداشت: دانش کنترل آفت مگس میاز در کشور وجود دارد، اما در صورت نیاز از ظرفیت‌های بین المللی هم استفاده خواهیم کرد.

مگس با تخم ریزی در جاهای نرم بدن گوزن، سر و گردن حیوان را هدف قرار می‌دهد و وارد بافت بدن می‌شود که به مرور موجب تلف شدن حیوان می‌شود.

این مگس در طول روز می تواند 100 هزار تخم بر روی بدن گوزن بریزد که بعد از این که، این تخم‌ها به لارو تبدیل شد، چشم و گوش‌ها و در نهایت مغز گوزن را هدف قرار می‌دهد و گوزن پس از چند روز تلف می‌شود.

کد خبر 236185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز